تا به حال از خودتان پرسیده اید “چرا کسب و کار من به یک سایت نیاز دارد در صورتی که فقط می توانم از رسانه های اجتماعی برای ترویج و تبلیغ کسب و کارم استفاده کنم؟” این یک سوال مهم است و بیشتر از آنچه که تصور کنید از مشتریان مان شنیده ایم – “سایت و رسانه های اجتماعی” کدام یک برای شما بهتر است؟
چرا می خواهید سایتی راه اندازی کنید که هزینه های زیادی را در بر دارد (دامنه، هاست، طراحی، سئو، به روز رسانی ها، نگهداری و غیره) در صورتی که می توانید کسب و کارتان را به صورت رایگان در رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، لینکداین، توییتر و اینستاگرام داشته باشید.
سایت در مقابل رسانه های اجتماعی: مزایای رسانه های اجتماعی برای کسب و کار های کوچک
در رسانه های اجتماعی، در کنار امکانات “رایگان” آن برای ایجاد یک صفحه برای کسب و کار تان، میلیون ها نفر از کاربران در این پلتفرم به دنبال برقراری ارتباط با شما هستند. هنگامی که به درستی از این امکانات بهره ببرید رشد چشمگیری نسب به سایر روش ها خواهید داشت.
در اینجا به برخی از مزایایی که کسب و کار های کوچک از رسانه های اجتماعی دریافت می کنند اشاره می کنیم:
بدون نیاز به داشتن تخصص فنی
اکثر پلتفرم ها به راحتی قابل استفاده هستند و نیازی به دانش فنی ندارند. برای ایجاد یک صفحه برای کسب و کار تان فقط به پر کردن تعدادی فرم طبقه بندی شده که در مورد کسب و کار تان است، نیاز دارید.
کد نویسی بلد نیستید؟ نگران نباشید. فقط اطلاعات تان را در جاهای مشخص شده وارد نمایید، تعدادی تصویر بارگذاری کنید و تمام.
بهینه شده برای موتور های جستجو
با توجه به تعداد صفحات، حجم عظیمی از اطلاعات به اشتراک گذاشته شده و محبوبیتی که این سایت ها دارند، صفحات کسب و کار شما در پلتفرم رسانه های اجتماعی محبوب، بیشتر از حد معمول برای موتور های جستجو بهینه شده است به طوری که اگر شخصی کسب و کار تان را در گوگل جستجو کند در نتایج صفحه اول نمایان می شود.
ابزار های بازاریابی و یکپارچگی
اکثر پلتفرم های رسانه های اجتماعی (به خصوص رسانه هایی قدرتمند نظیر فیس بوک، توییتر، یوتیوب، پینترست و اینستاگرام) قابلیت بازاریابی عالی و یکپارچه ای دارند. به واسطه آن ها می توانید به ایجاد لیست ایمیل تان، افزایش دارایی تان، فروش محصولات تان و خیلی موارد بیشتر در صفحه فیس بوک تان بپردازید.
اکثر پلتفرم ها قابلیت های مشابه ای دارند و تحلیل و بررسی هر پلتفرم راه را برای شما در امر بررسی رفتار مخاطبان تان هموار تر می کند. از جمله فعالیت کاربران در صفحات شما، چه محتوایی را دوست دارند، چه تعداد کاربر به محتوای های شما دسترسی دارند و خیلی موارد دیگر. این امر به شما کمک می کند تا سریع تر و آسان تر به باید ها و نباید ها پی ببرید.
چیز هایی که قبل از طراحی یک سایت برای کسب و کار تان باید بدانید
طراحی یک سایت برای کسب و کار تان بسیار متفاوت تر از مواردی هست که تا به اینجا به آن ها اشاره کرده ایم، مخصوصا زمانی که بحث هزینه در میان باشد.
طراحی یک سایت بیشتر از راه اندازی صفحات رایگان در رسانه های اجتماعی هزینه در بر دارد، ولی تفاوت ها در اینجا تمام نمی شوند. برای طراحی یک سایت برای کسب و کار تان باید موارد زیر را انجام دهید:
خرید یک دامنه و دریافت هاست برای سایت
برای شروع، شما باید هزینه هایی ماهیانه یا سالیانه برای ثبت و تمدید دامنه و هاست سایت تان بپردازید. دامنه “آدرس” ی است که سایت شما در آن طراحی می شود (مانند: “google.com”) هاست سایت فضایی در سرور است که سایت شما در آنجا زندگی می کند (مانند: “زمین”).
طراحی، توسعه و تخصص فنی
قطعا برای طراحی و به روز رسانی های متوالی سایت تان به استخدام یک طراح سایت نیاز خواهید داشت.
حتی سایت ها و پلتفرم هایی که شعار شان “رایگان” و “بکش و رها کن” بودن شان است نیاز به کمی تخصص فنی و طراحی برای ایجاد یک سایت قابل ارائه دارند.
بهینه سازی موتور جستجو (سئو)
اگر می خواهید سایت تان به رتبه خوبی در نتایج موتور های جستجو برای کلمات کلیدی خاص، مانند نام کسب و کار تان دست پیدا کند، لازمه آن دانستن و درک مفاهیم اولیه سئو است. اگر هیچ چیز در مورد سئو نمی دانید، ممکن است به متخصصی در زمینه سئو نیاز داشته باشید.
این فقط آغاز هزینه هایی است که یک سایت شامل می شود، به همین دلیل بسیاری از مردم به رسانه های اجتماعی روی می آورند. بنابراین، چه نیازی به طراحی یک سایت برای کسب و کار تان دارید زمانی که رسانه های اجتماعی بدون هیچ هزینه ای در درسترس هستند؟
پاسخ: مالکیت ۱۰۰% سایت تان با شماست.
سایت در مقابل رسانه های اجتماعی: چرا کسب و کار تان به یک سایت نیاز دارد
به عنوان صاحب یک کسب و کار، کدام مورد را ترجیح می دهید؟
الف) داشتن غرفه ای در فروشگاه شخصی دیگر بدون اجاره یا
ب) مالکیت یا اجاره یک فضای اختصاصی برای کسب و کار تان
در مورد اول، شما در دین مالک فروشگاه قرار دارید. اگر آن ها دیگر کسب و کار تان را در فروشگاه شان نخواهند از الان تا زمانی که مکانی جدید پیدا کنید بدون کسب و کار خواهید بود. اگر آن ها تصمیم بگیرند فروشگاه شان را یک روز صبح باز نکنند، کسب و کار تان نمی تواند پاسخگوی مشتریانش باشد و درآمد شما تحت تاثیر این امر قرار خواهد گرفت.
با این شرایط، اگر شما مالک یا مستاجر باشید کنترل بیشتری بر وضعیت تان خواهید داشت. تغییرات در کسب و کار دیگران هیچ تاثیری بر کسب و کار تان نخواهد داشت. همین امر در خصوص داشتن سایتی که کنترلش در دست شماست نسبت به حضور آنلاین شما صرفا در پلتفرم های رسانه های اجتماعی صدق می کند.
در دین کسی نباشید
اگر تنها فروشگاه تان را در یک یا چند پلتفرم اجتماعی راه اندازی کنید، کسب و کار تان در نهایت به این پلتفرم ها متکی خواهد بود. آن ها در هر زمان می توانند تغییراتی ایجاد کنند و شما هیچ حق اعتراضی نخواهید داشت، حتی اگر بر کسب و کار تان تاثیر بگذارد. اگر آن پلتفرم تغییر کند یا تعطیل شود، شما دیگر هیچ دسترسی به مشتریان تان نخواهید داشت.
بهترین مثال برای این عملکرد زمانی بود که کسب و کار های زیادی در فیس بوک به واسطه به روز رسانی الگوریتم فیس بوک صدمه دیدند و مخاطبین زیادی را از دست دادند. هیچ کاری جز شکایت کردن برای صاحبین این کسب و کار ها باقی نماند. در آخر آن ها مجبور بودند قوانین جدید را بپذیرند و به همین روش ادامه دهند.
همین امر می تواند برای یک پلتفرم اجتماعی دیگر در هر زمانی رخ دهد. یوتیوب می تواند برای ذخیره ویدئو های شما بر روی سرور هایش هزینه دریافت کند. توییتر می تواند به یک پلتفرم پولی تبدیل شود. در هر یک از این شرایط اگر شما هزینه ای پرداخت نکنید، دیگر نمی توانید با مشتریان خود در ارتباط باشید.
شما هیچ کنترلی در این پلتفرم های اجتماعی ندارید.
سایت شما “مرکز” حضور آنلاین شماست – رسانه اجتماعی یک ابزار بازاریابی است.
اگر شما سایت شخصی تان را دارید، و این “مرکز” کسب و کار تان است، پس شما ۱۰۰% کنترل وضعیت خود را دارید.
همانند فروشگاهی که در بالا ذکر شد، شما می توانید فروشگاه شخصی خود تان را داشته باشید و همچنان یک غرفه در فروشگاه شخص دیگری برپا نمایید. چرا که نه؟ به ویژه اگر این فضا به صورت رایگان باشد. در این شرایط نه تنها شما کنترل فروشگاه تان را در دست دارید، بلکه می توانید از فضای شخصی دیگران برای فروش محصولات تان استفاده کنید. اگر روزی آن ها بسته شوند، ممکن است یک فضای بازاریابی بزرگ را از دست بدهید، اما کسب و کار شما تعطیل نخواهد شد.
نحوه رفتار صحیح با رسانه های اجتماعی به این شکل است.
از رسانه های اجتماعی به عنوان یک پلتفرم بازاریابی برای هدایت ترافیک به سایت تان استفاده کنید. از این ترافیک برای رشد فهرست ایمیل ها و مشتریان تان استفاده کنید تا بتوانید در هر زمان و هر مکان با توجه به شرایط تان با آن ها در ارتباط باشید.
و در آخر، هوشمندانه ترین کار سرمایه گذاری کردن بر روی چیزی است که مالک آن هستید نه ساخت بنایی در زمین شخصی دیگر. بعضی روز ها قوانین تغییر خواهد کرد و اگر تحت کنترل تان نباشد، تاثیرات زیادی بر روی کسب و کار تان خواهد داشت. به همین دلیل ما به مشتریان خود شدیدا سرمایه گذاری بر روی سایتی که مالک آن هستند را توصیه می کنیم سپس با استفاده از رسانه های اجتماعی – و مزایای بسیاری که دارند – به مخاطبین جدید دست به پیدا کنند و کسب و کار شان را ارتقا دهند.
اگر در زمینه طراحی سایت و رسانه های اجتماعی سوالی دارید برای مان کامنت بگذارید.
منبع: conversionstrategies